halaman

Monday, October 22, 2012

duit duit

mentaliti perlu diubah. tidak boleh sekadar ditakuk lama. terasa tanggungjawab dibahu,kusahut sebagai cabaran bukannya bebanan. apa kita ada sekarang ini? semua asset kita telah dijual. demi apa? demi kepentingan diri sendiri. demi melangsaikan wang ansuran kereta, perabot rumah. semua itu sementara. asset perlu ada untuk kekal selamanya.
ketika itu usia aku masih muda. masih muda untuk bersuara. untuk menjelaskan apa yang sebenarnya sedang berlaku dalam keluarga kita. memang..memang kita huru-hara. tidak pernah merasa senang-lenang. tetapi bersyukurlah kita tidak pernah merasa susah. aku cukup pantang mendengar ungkapan kita orang susah. bagi aku selagi ada tulang empat kerat,akal dan fikiran,sihat tubuh badan,sempurna,kita masih belum diklasifikasikan sebagai susah. banyak peluang masih terbuka,cuma hendak atau tidak. tapi kita memilih untuk tidak mengambil peluang. malas. takut. kalau dah malas,jangan merungut.
kadang-kala aku iri hati melihat sanak saudara keluarga lain bersatu,bersatu bagai satu keluarga. bukan macam kita,depan senyum sampai telinga,belakang mengutuk mengata. memang benar kita tiada empayar,kita bukan generasi berada,semua orang kenal. tetapi bukan selamanya harus begini. selamanya harus menjadi kuli.
tanah ada,habis dijual. bukan senang nak dapat tanah zaman sekarang ni. kalau sekadar 40,000 wang tunai yang kita dapat itu hendak diagung-agungkan,sampai bila? tapi macam biasalah,aku cuma budak mentah,belajar pun tak habis lagi,duduk je la diam-diam. mereka boleh tutup mulut aku,tetapi mereka tidak boleh menghalang aku untuk terus melihat dan berfikir. aku bukan lagi budak hingusan pakai lampin. aku dah faham apa yang sedang berlaku sekarang ini...

cuba jangan dengki dengan kelebihan orang lain boleh tak? cuba jangan berharap orang kaya sentiasa nak hulur duit. cuba jangan meminta-minta sangat boleh? bila nampak agak-agak orang tu kaya,dia tak hulur duit,dia balik mula la pot pet pot pet 'pakai ja kreta besaq,nak huluq seratuih dua pun kedekut'..kamon laaa,kita ni jangan dok harap sangat orang nak bagi duit kat kita. duit bukan petik dekat pokok,duit kena kerja kalau nak dapat.

lagi satu,jangan nak jadi hamba duit sangatlah. duit tak bawak mati. tak dinafikanlah duit penting dalam dunia sekarang ni. tapi kena ingatlah,rezeki bukannya duit semata-mata. rezeki datang dalam macam-macam bentuk.

ubahlah cara berfikir tu. susah nak maju kalau pemikiran masih berhambakan duit. duit duit duit.

No comments:

Post a Comment