halaman

Wednesday, April 6, 2011

sosialstigmarakyatmalaysia

"anak hang dapat berapa A?"
"anak aku 2A ja,anak hang?"
"anak aku 8A,takpa laa,2A,boleh tolong pak dia kat kebun tu,ni polan tu dah apply unversiti."
"oo,baguslaah. anak aku si brahim tu baloq liat. makan tidoq ja dia tau!"

situasi konversesi klise persatuan surirumah takdak kerja. bila anak berjaya,dijajanya satu kampung. anak orang lain semua dia nak tau result exam berapa. cuba kalau anak dia lingkup,dia nak tanya tak? seminggu berkelubung dalam kelambu,tak keluaq rumah. macam vampire tak boleh kena cahaya matahari. tu lah orang malaysia. aku dah bosan tengok senario ni kat kampung aku. sama macam aku dah bosan tengok SENARIO. come on la mak cik,tau la anak mak cik berjaya,hebat,gagah,perkasa,tampan,agogo,tak payah la nak poyo. pigiraaaaa!!

situasi ni jugak terjadi masa hari raya. bila semua sedara mara berkumpul. apa lagi,promote anak.
 
"anak hang sekolah mana?" mrsm,sbp,sekolah swasta,sekolah memandu.

macam-macam jawapan keluaq. boringlaa kalau tiap kalai raya dengaq mak-mak kita sembang benda sama. meluat. bila aku lari masuk bilik,tidoq,mula la cakap aku tak reti bercampuq dengan sedara. nak bercampoq kejadahnya kalau tiap kali jumpa sembang benda sama. macam tengok astro dah. bayaq mahai-mahai,tengok cerita ulang-ulang. tu pun orang suka tengok. apa punya rakyat malaysia.

paling aku bara bila orang tanya result trial,lepaih tu result trial aku terok sikit ja dari anak dia. dia punya bahan,macam aku ni robot. kih kih kih punya gelak. kalau tak sebab hang mak sedara aku,dah lama aku jack kepala hang. serius cakap. respect kena ada. kalau orang tua pun dah berperangai macam budak-budak,perlu ka aku hormat? kirim salaaaaammm.

bresult SPM pulak dah macam pita pengukur tahap kebaikan budak-budak kampung. aku tau la result spm aku gempak,tapi tak yah la label aku budak baik. aku jahat! nak tengok aku sembelih orang? nak tengok? tapi disebabkan aku pandai,aku tak la bodoh sangat nak tunjukkan kejahatan aku kat orang lain. tu sebenarnya beza orang bodoh dengan orang pandai.  bila aku dah keluaq loghat taiping ni,memang aku dah berong habih habaq hang!

nak ja aku campak laptop ni,nasib baik laptop aman ja. kalau laptop aku lagi la aku tak lempaq! aku lempaq kalau laptop ni laptop orang tua tak matang!

1 comment:

  1. Serious suka post ni. sama jelah dengan sedara mara aku, tiap2 kali raya.
    "Sekolah mana?"
    "Macam mana?"
    "Result berapa?"
    Sakit telinga dengar soalan sama.

    ReplyDelete