halaman

Wednesday, September 28, 2011

mentaliti mental!

umum sering kali marah serta mental apabila mendengar berita di berita tentang kes-kes ragut. banyak juga peragut yang setengah mampos kena lanyak bila kena tangkap dengan orang awam. public justice. itulah mentaliti mental.

siapa kat dalam dunia ni yang semasa kecilnya menyimpan impian untuk menjadi peragut?? sila angkat tangan separuh dan kaki kiri separuh. tiada kan? semua manusia yang logik akal fikirannya mesti bercita-cita hendak menjadi doktor,askar,polis,nurse. kan? mungkin aman(bukan nama sebenar) sahaja yang terlebih kreatif apabila meletakkan cita-citanya untuk menjadi saintis yang mencipta pokemon,tapi still cita-cita yang bernas kan?

mungkin si peragut ini adalah insan yang kurang bernasib baik. mungkin dia terpaksa meragut,demi membeli susu anak kecilnya yang berusia 5 bulan? siapa tahu. mungkin meragut ini sahaja yang dapat menyelamatkan nyawa ibu atau bapa mereka yang sedang sakit dan terlantar di rumah. adakah anda sedar semua ini? mungkin ada sesetengah barua yang meragut sebagai hobi. mereka ini boleh dikategorikan sebagai kambing. tapi kambing meragut cuma pada rumput. tapi kalau ragut rumput old trafford,pengembala boleh kena saman. tapi kambing still boleh hidup.

kita jangan mudah judge orang walaupun kita ni refree bola kat kampung kita,juri bintang kecil ke,atau pun hakim(orang yang bernama hakim). jangan terlalu emosi. tapi pape pun,meragut salah serta lakhnat!

No comments:

Post a Comment