halaman

Sunday, September 11, 2011

orang cakap aku beruntung dapat masuk universiti. orang cuma tau budak yang masuk universiti lepas keluar atau grad,confirm dapat kerja yang mantop serta masyuk. tapi diorang tahu ke apa prosedur dia?? diorang tahu ke macam mana nak telan ubat pahit supaya esoknya kita sihat? tau?? 

sebagai seorang anak sulung daripada 6 org adik beradik lelaki dan anak kepada seorang bapa yang berpendapatan tidak sampai 1k sebulan,tujuan aku kesini,nak upgrade life aku,at least aku ada mission. upgrade mcm mn? wallahualam. serahkan pada takdir. sekurang2nya aku ada usaha. walaupun aku tau perangai aku mcm cibai. aku mmg cibai. aku cibai sebab aku menyampah tengok orang2 cibai yang tak pernah paham keadaan orang lain. 

dapat je surat tawaran,kat situ tulis,yuran pengajian rm 7++,murah tu. tapi bila sampai um,bendahari bukak laptop,tunjuk kat skrin besaq,ada pulak yuran tambahan. semua sekali rm2000++. kepala hotak dia!! memang aku dah dapat jangka yuran blh jadi mahal mcm tu,tp macam mn orang2 kampung yang tak pernah ada pengalaman pasal universiti ni?? mati-mati dia ingat yuran banyak tu. ingat tau,tak semua orang ada duit. tak semua org bwk extra cash dalam wallet. dan tak semua orang ada wallet.mana pegi ketulusan?? seolah2 'mereka' mcm menyembunyikan sesuatu dari rakyat.

okay la,pasal yuran mungkin ptptn boleh settle. ptptn ni ibarat talian hayat budak u yang paling lakhnat. musuh dalam selimut. nak 30k,40k,depa bagi. no hal punya. tspi lepas tu kena la bayar. siap ada extra charge lagi. patut la malaysia ni 'kaya'

tiba-tiba ada pulak yang mencelah cakap "buat pa pakai ptptn,belajaq betoi2,apply biasiswa!" ni lagi satu. dulu sistem gred spm A1,A2 pastu tiba-tiba,dia tukar A+,A-. tujuannya nak cari budak yang paling excellent. tapi confirm ke budak2 ni boleh maintain? most budak2 nerd yang langsung tak reti bersosial,bersukan. yang diorang tau,cuma belajar je. hadap buku sampai muntah,pastu kena sakit buah pinggang sebab mkn maggi byk sgt. mcm ni ke malaysia??


1 comment: